27. zpráva
27. zpráva 23.3. 2014
V pondělí po celém týdnu práce ve skupinkách jsem děti rozsadila do dvojic, abychom si vyzkoušeli i práci samostatnou a ve dvojicích. Hned v úterý se nám nové dvojice osvědčily při vyhledávání informací v prvouce o houbách, ale i v ostatních hodinách.
V ČJ jsme se zaměřili na procvičování psaní i, y ve dvojicích slov typu byl - bil, výskal - vískal... skupin vi - vy, rozlišování, kdy se jedná o předponu a kdy ne. K procvičování jsme používali různé kartičky, soutěže i hry. Potom jsem zvládnutí učiva kontrolovala doplňovacími cvičeními, diktátem a opravováním chybně napsaného textu. Při doplňování pravopisných jevů některé děti chybují více než v diktátech. Nabádám žáky k neustálé kontrole, zdůvodňování, k používání bílých desek s vyjm. a příb. slovy, také dětem radím, aby si " zrádná " slova, v kterých chybují, psaly na určitou stránku v bílých deskách nebo se dívaly na vystavená vyjm. sl. po zdech ve třídě, čili k používání všech možných pomůcek. Toto však bohužel zdaleka všichni nevyužívají, někteří raději cvičení po dopsání ihned odevzdají, bílé desky s "poradou - tahákem" vůbec nepoužijí, potom hodně chybují. Mám radost, že se již většině dětí daří ptát se správnou pádovou otázkou na podstatná jména. Při zjišťování pádové otázky se na pády díváme. I v tomto týdnu budeme všechno výše zmíněné učivo všemi možnými způsoby procvičovat.
Při čtení jsme hodně dbali na pěkný, plynulý a výrazný přednes. Ještě však máme ve třídě pár žáků, kterým plynulé čtení jenom trochu složitějších slov dělá potíže. Každý žák by měl doma , i když není čtecí d. ú., alespoň obden číst nahlas a trénovat plynulost. Tento týden každému napíši, jak jeho plynulé čtení neznámého textu vypadá. Jako každou hodinu čtení jsme rozebírali přečtený text, opět jsme se zabývali vlastnostmi postav. Vysvětlovali jsme si, jak se jednotlivé vlastnosti u postav projevují.
V Ma jsme probírali nové typy příkladů sčít, odčít. do 1000., jednotky hmotnosti a slovní úlohy. Počítali jsme sl. ú. a u těch složitějších si děti vzájemně ukazovaly na tabuli, jakými různými způsoby úlohu řešily. Tento týden nás čeká něco podobného. Mnozí zvládli více logických úloh než ostatní.
V geometrii jsem prověřovala osvojení učiva - kruh a kružnice. KP dopadly docela dobře, jenom je potřeba u někoho ještě zlepšit techniku rýsování s kružítkem. Tento týden jsem měla v prvouce z dětí opravdu radost. Nejprve jsme dávali dohromady, co už o houbách víme. Potom děti zjišťovaly samostatně nové poznatky z textu a ve dvojicích vybíraly to nejdůležitější. Podle svých poznámek pak poznatky prezentovaly před ostatními. Připravily mi podklady pro PL, který jsem jim vypracovala a oni si jej podle získaných info doplnily. KP na téma Sluneční soustava dopadla výborně u výrazné většiny. Tento týden nás čeká úvod do učiva o rostlinách.
Ve VV se děti krásně vypořádaly s tématem - Pohyb dětí venku na jaře. Vznikly pěkné obrázky, které už jsem vystavila ve třídě.
V HV jsme se částečně věnovali poslechu a část hodiny si děti vyzkoušely neobvyklé hudební nástroje. Doprovázely skladbu Na krásném modrém Dunaji hrou na láhev. Byl to zážitek.
Na tělocvik jsme šli na školní hřiště, protože bylo nádherně. Měli jsme část hodiny hrát upravenou házenou, část hodiny vybíjenou a část kluci - fotbal, holky - švihadla. Dopadlo to tak, že došlo pouze na házenou. Některá děvčata se urazila, že dostala míčem a trucovala, požadovala od kluků omluvu a nechtěla pokračovat v míčových hrách. Kluci se však v situaci ocitli naprosto nevinně, když se hraje s míčem, tak se musí počítat i s nějakým zásahem. Kluci byli naprosto prima a hráli potom fotbal s Alešem. S děvčaty, kterých se "fiflenkovské"chování týkalo, jsem situaci probrala, ale hodinu nám to trochu pokazilo.